Euro NCAP rezultati – novembar 2012.

Euro NCAP je na 15 vozila ocenio primenu novih unapređenih tehnologija koje pomažu vozačima. Ocenjivani su: Dacia Lodgy, FIAT 500L, Ford Fiesta, Ford Kuga, Hyundai Santa Fe, Mercedes-Benz A-Class, Mitsubishi Outlander, Opel Mokka, SEAT Leon, Skoda Rapid i njen blizanac, SEAT Toledo, Subaru Forester, novi Range Rover, Volvo V60 Plug-In Hybrid i sedma generacija Volkswagen Golfa. Sva vozila dobila su po pet zvezdica, osim vozila Dacia Lodgy, kome su dodeljene tri zvezdice.

U vreme kada je nekoliko proizvođača ostvarilo skoro maksimalne ocene u jednom ili više segmenata ocenjivanja, model Dacia Lodgy pokazao je performanse ispod proseka u svim aspektima bezbednosti. Kod čeonog sudara, stub vetrobranskog stakla je bio prilično deformisan pri vrhu, dok je krov bio iskrivljen u prednjem delu B-stuba. Podna ploča u zadnjem delu vozila i „tunel“ bili su potpuno razdvojeni, prostirući se čak do prostora za nogu vozača, dok je transmisioni „tunel“ bio deformisan između prednjih sedišta. Kod zaštite pešaka, Lodgy je postigao rezultat od 44%, što u poređenju sa drugim automobilima iz ove serije testova, nije uopšte povoljno, s obzirom da su oni postigli više od 60%. Rezultat od 77% kod zaštite dece u skladu je sa normama i ne oslanja se na samoproklamovanu reputaciju „porodičnog vozila“. Najzad, Dacia je odlučila da ne ugrađuje uređaj za elektronsku kontrolu stabilnosti u vozilo, kao standardnu opremu, koristeći tako poslednju moguću priliku, dok ova tehnologija ne postane obavezna.
    
Dr Michiel van Ratingen, generalni sekretar Euro NCAP, kaže: „Razočaravajuće je videti kako Lodgy postiže loše rezultate na našim testovima, posebno iz razloga što je nedelju dana pošto je Sandero, brendiran kao Renault vozilo u Južnoj Americi, dobio samo jednu zvezdicu od strane NCAP programa iz Južne Amerike (Latin NCAP). Lodgy je budžetsko vozilo i potrošači mogu da prihvate nedostatke u komforu i performansama, ali ne i u pogledu bezbednosti.  Euro NCAP veruje da bezbednost putnika u vozilu mora da bude prioritet, bez obzira koliko oni plaćaju svoja vozila.“

Na drugom kraju skale troškova, i Range Rover i Volvo V60 Plug-In Hybrid su se dobro pokazali. V60 Plug-In Hybrid je postigao veoma slične rezultate u odnosu na svog parnjaka sa konvencionalnim motorom, koji je ocenjivan prošle godine, uprkos hibridnom pogonu, zbog koga je vozilo teže skoro 350 kg. Nasuprot tome, Range Rover je izgubio na težini, odnosno lakši je za više od 200 kg od prethodnog vozila testiranog od strane Euro NCAP. Euro NCAP shvata da će, uprkos generalno dobrim rezultatima i ocenama od pet zvezdica, Range Rover uskoro biti opremljen unapređenim sistemom za zaštitu glave, kako bi se obezbedila zaštita od trzaja (whiplash) u skladu sa očekivanjima za vozilo ovog kvaliteta.

Novi Golf je postigao skoro isti rezultat kao njegov prethodnik, u većini segmenata, ali je postavio novi reper time što poseduje nekoliko unapređenih tehnologija koje pomažu vozačima u vožnji. Golf je dostupan u varijantama sa sistemima kao što su Multi Collision Brake sistem (Sistem kočnica za višestruke sudare), Front Assist sistem (Sistem pomoći na prednjem delu vozila) i Proactive Occupant Protection sistem (Proaktivni sistem zaštite putnika u vozilu). Ovi novi sistemi nagrađeni su od strane Unapređenih sistema Euro NCAP, kao i sistem Lane Assist (Sistem za pomoć za vožnju u traci). Ipak, ovom vozilu nedostaje standarno ugrađeni sistem koji podseća na upotrebu sigurnosnih pojaseva na zadnjim sedištima, koji je danas uobičajen kod mnogih vozila.  

Ostala vozila opremljena unapređenim tehnologijama za vozače su A-Class Mercedes-Benz model, sa ulazom u nivou, i Ford Fiesta. Model A-Class koji poseduje sistem pomoći za prevenciju sudara (Collision Prevention Assist) i pomoć za održanje pažnje (Attention Assist), kao standardnu opremu, sa sistemom PRE SAFE koji je dostupan kao opciona varijanta. Fiesta se nudi sa sistemom MyKey, koji je zapravo sistem sa programiranjem ključa koji omogućava da neke važne bezbednosne karakteristike vozila budu skrojene po meri pojedinačnih vozača. To znači da model Fiesta može da omogući roditeljima da pomognu svojoj deci da voze odgovorno, sa ograničenjem maksimalne brzine i sistemima koji ih podsećaju na upotrebu sigurnosnih pojaseva. Dr Michiel van Ratingen kaže: „Ključevi koji mogu da se programiraju, otvaraju čitav niz novih mogućnosti, ne samo za roditelje i njihovu decu. Ova tehnologija će takođe biti interesantna i kompanijama koje sprovode politiku bezbedne vožnje i ja očekujem mnogo veću upotrebu ove vrste sistema ubuduće.“

INFO I POMOĆ: 1987