EuroTest rezultati testiranja servisnih područja duž auto puteva
Nemački automobilski klub - ADAC, sa svojim evropskim partnerskim klubovima, završio je istraživanje servisnih područja duž autoputeva, kao deo EuroTEST programa zaštite potrošača. Rezultati su pokazali da u dosadašnjoj dvanaestogodišnjoj praksi članovi istraživačkog tima nisu dodelili toliko pozitivnih ocena širom Evrope, kao ove godine. Naime, dodeljene su 33 „dobre" ocene, 27 „prihvatljivih“ a samo pet, od ukupno 65 servisnih područja koja su pregledana duž važnih putnih pravaca u 13 evropskih zemalja ocenjena su kao loša. Oblasti kod kojih su identifikovani nedostaci obuhvataju bezbednost pešaka u objektima na otvorenom i posebno usluge koje se odnose na porodicu i osobe sa invaliditetom.
Najlošiji rezultati
Pomenuti nedostaci su bili razlog za dobijanje loše ocene za sledeća servisna područja: Tienen u Belgiji, El Toro i Monserat u Španiji, Rokicani u Češkoj Republici i Ruma u Srbiji, koji je zauzeo poslednje mesto. Testirano servisno područje u Srbiji nalazi se na auto-putu Beograd-Zagreb, između Pećinaca i Rume, gde su kategorije saobraćaj/parking, uslužni odnos prema porodici i sanitarni objekti dobili ocenu "veoma loš". Pored toga što ne postoji kutak za decu u unutrašnjosti objekta, sto za presvlačenje beba ili hranilica (stolica) za decu u restoranu, ispitivači takođe nisu pronašli ni parking ili toalet za osobe sa invaliditetom, odnosno sadržaje koji se smatraju standardnim u većini servisnih područja. Negativnom utisku su doprineli još i prljavi toaleti, a tokom druge inspekcijske posete i malobrojno osoblje, ne tako uslužno.
Najbolji rezultat
Pobednik ovogodišnjeg istraživanja je servisni park Vorterze koji se nalazi između Velden Osta i Portšaha, na putu A2 od Vilaha do Beča. Atraktivno dečije igralište na otvorenom
nalazi se na bezbednoj udaljenosti od saobraćaja, a postoji i dečiji kutak za igru i unutar samog objekta. Tu, takodje, postoji i stolica za masažu, sto za bilijar i ugaona garnitura pored kamina. Toaleti, kao i odvojeni toalet za invalide bili su besprekorni u pogledu higijene.
Prostorija za presvlačenje beba opremljena je papirnim ubrusima, električnim grejačem i dezinfekcionim sredstvom, a tu je i dobro snabdevena prodavnica. Ispitivači su uživali u obrocima tokom oba testa, a i osoblje je bilo prijateljski nastrojeno i uslužno. Tako se dobijaju dobre ocene, a da je bilo više pešačkih staza i da cene nisu bile tako visoke, bile bi još bolje.
Ograničene usluge namenjene porodici
Najveći nedostaci su pronađeni kod usluga namenjenih porodicama. Skoro dve trećine testiranih servisnih parkova ocenjeno je kao "loše" ili čak "veoma loše" u ovoj kategoriji. Tek polovina servisnih područja imala je dečije igralište na otvorenom ili kutak za igru u samom objektu. Skoro svi objekti imali su sto za povijanje beba, ali polovina nije imala posebnu prostoriju za ovu namenu. Umesto toga, postojao je samo sto na preklapanje u toaletu za osobe sa invaliditetom ili u ženskom toaletu. Ovaj poslednji slučaj posebno predstavlja lošu vest za očeve koji putuju sami sa bebom ili malim detetom koje još uvek nosi pelene, jer bi to trebalo da bude standardna opcija u današnjim uslovima.
Visoke cene i loša bezbednost
Drugo pitanje na koje treba obratiti pažnju je pitanje cena koje se naplaćuju u restoranima i prodavnicama. Za skoro polovinu pregledanih servisnih područja utvrđeno je da su ili skupi ili veoma skupi. Cena za standardne artikle, kao što su voda, sokovi ili čokoladica, često je bila dva puta veća od uobičajene maloprodajne cene, posebno u servisnim područjima duž auto-puteva u Zapadnoj Evropi. Naši inspektori nisu bili zadovoljni ni kategorijom saobraćaj/parking kod pregledanih objekata i zbog toga je više od trećine servisnih područja dobilo crveni karton. Razlog za to je, pre svega, nedostatak pešačkih staza duž parkinga ili od parkinga do same zgrade. Čak i posle 12 godina ispitivanja servisnih područja na auto-putevima, ovo i dalje predstavlja problem.
Problemi za invalide
Toaleti za invalide su često predstavljali problem. Samo deset puta su naši inspektori dodelili najveću ocenu za odgovarajuće dizajnirani toalet u prostoriji namenjenoj toj svrsi. Kod trećine pregledanih servisnih područja, korisnici invalidskih kolica imali su poteškoća da priđu toaletu kroz ulazna vrata koja je teško bilo otvoriti. U nekim slučajevima, bilo je potrebno pozvati osoblje, a onda su morale da se uklone prepreke, uz znatne poteškoće. Da ne pominjemo kako bi to izgledalo u nekoj hitnoj situaciji, a to nas dovodi do servisnih područja na auto-putevima gde je ostavljanje prostora za parkiranje invalida značilo da mora da se ide duž puta ili da se pređe put. To se nikako ne može smatrati bezbednim.
Više od polovine pregledanih sanitarnih objekata su moderni objekti i u dobrom stanju. Naši inspektori su sa zadovoljstvom konstatovali da, u ovogodišnjem istraživanju, čistoća većine objekata, ne samo da je na izgled bila dobra, već je zaista i potvrđena dobrim rezultatima u testovima higijene, u 90% slučajeva.
Malo je kritike bilo na temu ponuđene hrane, iako bi za vegetarijance bilo problema u nekim od objekata. Retko je mogla da se nađe informacija o organskoj hrani ili hrani za dijabetičare. Sve u svemu, naši inspektori bili su zadovoljni ponudom robe u radnjama, koje su često bile više kao mali supermarketi. Takođe su bili zadovoljni prijateljskim i uslužnim osobljem. Na skoro svim objektima, jasni znakovi su olakšavali orijentaciju, a bežični internet je bio dostupan u dve trećine pregledanih servisnih područja.
Uvek može bolje
Iako je ovogodišnja provera završena dobrim rezultatima i dalje postoji prostor za poboljšanje, u svakom pogledu. Bolje usluge za porodicu, pristup bez prepreka i bezbednost pešaka, kao i umerenije cene su oblasti na kojima još treba da se radi. Na ovaj način, brojna sumorna, prosečna servisna područja duž autoputeva, uz mala ulaganja, postala bi dobra ili veoma dobra.
Za više informacija posetite http://eurotestmobility.com/