GLAVNI CILJ – POMOĆ I BEZBEDNOST

Intervju Generalnog sekretara AMSS, Aleksandra Nikačevića, reviji SAT povodom 90 godina Auto-moto saveza Srbije

 

Generalni sekretar AMSS, Aleksandar Nikačević
U organizaciju i sprovođenje preventivno-bezbednosnih akcija AMSS godišnje uloži oko 50 miliona dinara

Svake godine Auto-moto savez Srbije organizuje veliki broj preventivno-bezbednosnih akcija u kojima učestvuje 150.000 građana, od najmlađih osnovaca do vozača svih kategorija. Sve ove aktivnosti finansiraju se iz sopstvenih prihoda jer nacionalni auto-klub iz budžeta Republike Srbije ne dobija nijedan jedini dinar, već u njega godišnje uplaćuje preko tri miliona evra.

U prvih 11 meseci ove godine na putevima Srbije poginulo je 666 osoba, što je više nego u celoj 2010. Ovaj poražavajući statistički podatak ponovo je pokrenuo pitanja da li se neko u našoj zemlji organizovano bavi bezbednošću u saobraćaju, gde grešimo i postoje li konkretna rešenja za smanjenje broja nastradalih. I dok mnogi samo pričaju i iznose svoje ideje, postoji organizacija koja više od četiri decenije konstantno organizuje i sprovodi akcije i kampanje u ovoj oblasti.

To je Auto-moto savez Srbije, nacionalni auto-klub koji ne okuplja samo vozače već i sve ostale građane.


NISMO NA BUDŽETU

Radi potpunog informisanja javnosti, još jednom napominjem da Auto-moto savez Srbije nije državna firma. Mi smo potpuno samostalno nestranačko i nevladino udruženje vozača Srbije. Iz budžeta ne dobijamo nijedan dinar, već sve aktivnosti koje sprovodimo finansiramo iz sopstvenih prihoda. Godišnje u budžet uplaćujemo više od tri miliona evra. U sistemu je zaposleno 1.200 radnika koji redovno primaju plate koje su znatno veće od republičkog proseka. Auto-moto savez je osnivač i vlasnik 24 preduzeća, a većinski vlasnik smo i AMS osiguranja. Samo od usluga koje pružamo strancima godišnji prihod nam je milion evra. Za dve i po godine imovina sistema je udvostručena, a godišnji rast prihoda je veći od 30 odsto - kaže Aleksandar Nikačević.

Iako je Auto-moto savez Srbije prepoznatljiv po svojoj službi za pomoć vozačima na putu i telefonskom broju 987, na koji se mogu dobiti razne informacije iz oblasti saobraćaja i putovanja, značajan deo vaših aktivnosti usmeren je na polje bezbednosti u saobraćaju. Na koji način se te aktivnosti sprovode i kome su namenjene?

 - Auto-moto savez Srbije jedan je od vodećih činilaca u državi kada je reč o bezbednosti u saobraćaju. Mi obuhvatamo sve tri kategorije od kojih zavisi bezbednost - učesnike, vozila i puteve. Najpoznatija višedecenijska akcija, koja se sprovodi tokom cele godine jeste takmičenje osnovaca „Šta znaš o saobraćaju". Ove godine je završen 42. ciklus takmičenja, koji je obuhvatio oko 100.000 đaka, pa slobodno možemo reći da je ovo jedna od najstarijih i najmasovnijih akcija u oblasti saobraćajne edukacije, ne samo u našoj zemlji već i u okruženju. Četvrtu godinu zaredom organizujemo preventivno-bezbednosnu akciju "Kaciga glavu čuva", u kojoj motocikliste podsećamo i upozoravamo na neophodnost nošenja zaštitne kacige. Ne samo zbog zakonske obaveze već i zbog činjenice da je najviše vozača-dvotočkaša stradalo zbog nenošenja ovog dela opreme. Tokom leta našim članovima smo poklonili 500 homologovanih i kvalitetnih kaciga. Kada je reč o vozilima, pred svaku sezonu putovanja, i zimsku i letnju, organizujemo besplatnu proveru tehničke ispravnosti vozila kroz akciju "Ispravno vozilo - bezbedno vozilo". Na više od 200 linija za tehnički pregled širom zemlje, koje se nalaze u našem sistemu, svi vozači, ne samo naši članovi, mogu da provere ispravnost svog automobila. Svake godine se na ovaj način pregleda više od 20.000 vozila svih kategorija. Bezbednost puteva se permanentno prati kroz projekat iRAP, čiji je nosilac u našoj zemlji Centar za motorna vozila AMSS-a. Naši stručnjaci su razvili potpuno novi softver, koji beleži i obrađuje podatke vezane za opremu puta, stanje kolovoza, raspored i kvalitet saobraćajne signalizacije i mnoge druge elemente koji utiču na bezbednost saobraćajnica.

U maju ove godine u svetu je pokrenuta kampanja pod nazivom "Decenija akcije za bezbednost na putevima". Da li se i naš nacionalni auto-klub u nju uključio?
 

ZONA SIGURNOG PUTOVANJA

Za dve i po godine, koliko je na čelu AMSS-a novo rukovodstvo, u saradnji sa MUP-om uspešno je rešen jedan veliki međunarodni problem. Presečen je lanac nezgoda koje su nesavesni građani na Koridoru 10 namerno izazivali na vozilima stranih vozača, koja su onda šlepovali i popravljali "na divlje". AMSS je sa policijom postigao dogovor da se u slučaju bilo kakve nezgode ili kvara koji dožive stranci na proputovanju kroz našu zemlju, za šlepovanje koriste vozila AMSS-a ili ovlašćenih partnera, a da se vozila popravljaju u ovlašćenim servisima. Pohvale za ovu akciju stigle su od kolega iz nemačkog ADAK-a (ADAC).

- Kao deo Svetske automobilske federacije (FIA), ne samo da smo se uključili u ovu kampanju već smo među najznačajnijim nosiocima. Osim nas, tu su i Agencija za bezbednost saobraćaja, MUP, ministarstva - zdravlja, prosvete, infrastrukture, odbrane, kao i Crveni krst Srbije i sve druge vodeće institucije koje se bave unapređenjem bezbednosti u saobraćaju. U Beogradu je 11. maja, istog dana kada i u mnogim gradovima širom planete, održana prigodna manifestacija kojom je označen početak decenije bezbednosti.

Osim po akcijama i kampanjama, Auto-moto savez Srbije poznat je i kao institucija koja ukazuje na probleme, ali i nudi konkretna rešenja. Koji su po vama najvažniji problemi sa kojima se trenutno susrećemo?

- Auto-moto savez nadležnima odavno ukazuje na to da su veliki problemi po bezbednost rad auto-škola i tehnički pregledi. Javna je tajna da možda i 50 odsto vozila uopšte ne prolazi tehnički pregled prilikom registracije. Zna se i da se saobraćajna dozvola može dobiti i ako u privatnim agencijama za registraciju samo ostavite ključeve i dokumenta. Tako se stvara nelojalna konkurencija, jer ti nesavesni tehnički pregledi nemaju troškova i rade ispod cene, ali to nije najveći problem. Suština je da zbog vozila koje nije pregledano može da strada i neko drugi - savestan i pošten građanin koji je sve obavio po propisu.

Da li postoji rešenje?

- Mi nismo samo kritičari, niti samo pričamo, već idemo korak dalje i nudimo rešenja. Naši stručnjaci su uz pomoć partnera kreirali operativni sistem sa softverom za elektronsku kontrolu svih tehničkih pregleda. Taj sistem obuhvata video-nadzor ali i prikuplja sve tehničke podatke o vozilu koje je došlo na pregled (kočioni sistem, sistem za upravljanje, svetla itd.). Podaci se prikupljaju i šalju u jedan server koji će biti dostupan MUP-u. Ako radnik na šalteru za registraciju ne pronađe vozilo koje treba da se registruje u bazi podataka, to vozilo neće biti registrovano jer očigledno nije ni išlo na tehnički pregled. Ovaj sistem smo prezentovali MUP-u i čekamo odgovor.

Spomenuli ste i auto-škole?

Sličan sistem imamo i za kontrolu auto-škola. Svi smo čuli da su pojedine škole davale pečate kandidatima, a da ovi nisu izvozali propisan broj časova niti su prošli obuku. To jeste siva ekonomija, ali prava posledica su neobučeni ljudi koji upravljaju automobilom, koji zbog neznanja mogu drugome da oduzmu život ili nanesu teške povrede. I za ovaj problem imamo rešenje u vidu posebnog softvera za polaganje teorijskog ispita (elektronski). U tom sistemu nema istih testova, nema prepisivanja, a uz video-nadzor se eliminiše i mogućnost da neko pomaže kandidatu. Drugi deo sistema uz pomoć GPS uređaja u svakom trenutku daje informaciju gde se nalaze vozila auto-škola i da li su instruktori zaista na času ili ne, što nadležnima olakšava kontrolu rada. I za ovaj predlog čekamo odgovor nadležnih.

90 GODINA USPEŠNOG RADA

U Beogradu će 16. decembra biti obeleženo 90 godina rada nacionalnog auto-kluba. Osim predstavnika brojnih klubova iz Evrope, svoje učešće je potvrdio i predsednik Međunarodne automobilske federacije (FIA) gospodin Žan Tod. U godini jubileja priprema se uvođenje niza novih pogodnosti, između ostalog i benefit-kartice. Ona će članovima AMSS-a omogućiti razne povoljnosti u domenu rada auto-kluba (popust za kupovinu delova i opreme, jeftinije tehničke usluge itd.), ali i popuste u hotelima, restoranima, bioskopima...

INFO I POMOĆ: 1987