Indijski automobili nebezbedni na Global NCAP testu
Prvi realizovani, nezavisni testovi sudara nekih od popularnijih malih indijskih automobila pokazuju visok rizik od nastajanja povreda opasnih po život, u saobraćajnim nezgodama. Sva vozila koje je globalni program ocenjivanja novih automobila, Global NCAP, izabrao za testiranje, u čeonom sudaru pri brzini od 64 km/h, nisu dobila nijednu zvezdicu u kategoriji zaštite odraslih putnika u vozilu.
Testiranje bezbednosti je izvršeno na vozilima: Tata Nano, Ford Figo, Hyundai i10, Volkswagen Polo, kao i na najprodavanijem automobilu u Indiji - Suzuki-Maruti Alto 800. Ukupna prodaja ovih pet modela automobila iznosi oko 20% svih novih vozila prodatih u Indiji u protekloj godini. Program Global NCAP odabrao je najosnovniju verziju svakog modela, bez ugrađenih vazdušnih jastuka, kao dela standardne opreme.
Maks Mozli, predsedavajući programa Global NCAP, kaže: „Indija je sada glavno globalno tržište i proizvodni centar za mala vozila, pa je zabrinjavajuće da je nivo bezbednosti vozila 20 godina iza standarda vozila ocenjenih sa pet zvezdica prisutnih u Evropi i Severnoj Americi. Slaba struktura vozila i odsustvo vazdušnih jastuka dovode u pitanje bezbednost i živote indijskih potrošača. Oni imaju pravo da znaju koliko su bezbedna njihova vozila i da očekuju primenu istih standarda kao i u drugim delovima sveta.“
Struktura vozila Suzuki-Maruti Alto 800, Tata Nano i Hyundai i10, pokazala se neadekvatnom i nije uspela da zadovolji postavljene zahteve, što dovodi do povređivanja putnika u vozilu. Kod pomenutih modela čak ni ugradnja vazdušnih jastuka ne bi doprinela smanjenju rizika od teških povreda. Ford Figo i Volkswagen Polo imaju strukture koje su znatno kvalitetnije pa je, samim tim, sa ugrađenim vazdušnim jastucima, zaštita vozača i putnika na prednjem sedištu bila mnogo bolja.
Volkswagen je odlučio da povuče verziju Polo modela bez vazdušnih jastuka iz prodaje u Indiji. Zbog toga, Global NCAP se saglasio sa zahtevom VW da se oceni verzija modela Polo sa dva vazdušna jastuka kao standardnom opremom. Zbog mnogo bolje zaštite ovaj model je dobio ocenu od četiri zvezdice za zaštitu odraslih putnika u vozilu. Potrošačima se takođe savetuje da provere koju verziju modela Polo kupuju.
Loši rezultati testiranih modela i na testu bezbednosti UN
Program Global NCAP ocenjivao je iste modele i po kriterijumu bazičnih testova utvrđenih od strane UN. Takav test čeonog sudara se primenjuje u vodećim regionima i zemljama koje su vodeće u proizvodnji automobila - Australija, Kina, Evropska Unija, Japan i Malezija. Iako globalni plan Decenije akcije UN za bezbednost saobraćaja na putevima preporučuje da sve države članice primenjuju ovaj standard, u Indiji se on još ne primenjuje.Samo jedno od njihovih testiranih vozila, uspelo je da zadovolji ovaj minimalni zahtev.
Testiranje je pokazalo da život može da sačuva čvrsta karoserija u kombinaciji sa vazdušnim jastucima.
Rohit Baluja, predsednik indijskog Instituta za saobraćajno vaspitanje (IRTE), kaže da rezultati pokazuju da bi Indija imala ogromnu korist od uvođenja minimalnih standarda bezbednosti novih automobila.
„Mnoga indijska vozila, koja se izvoze, već zadovoljavaju te standarde što pokazuje da automobilska industrija Indije može da proizvode automobile koji su u svakom pogledu dobri kao i oni u Evropi i Sjedinjenim Državama.“
Global NCAP dodelio je posebne ocene svakom automobilu za zaštitu bezbednosti dece. Testovima je utvrđeno koliko su automobili kompatibilni sa dečijim sedištima koje preporučuju proizvođači, kao i kakva je zaštita koja se pruža u testovima sudara.
Utvrđeno je da su dečija sedišta preporučena od strane proizvođača često nekompatibilna sa sistemom sigurnosnih pojaseva. Kod modela Tata Nano nije bilo sigurnosnog pojasa sa tri tačke vezivanja na zadnjim sedištima, pa je bilo nemoguže postaviti dečije sedište.
„Proizvođači vozila shvataju koliko je važno da deca budu propisno vezana sigurnosnim pojasom u bezbedno postavljenom dečijem sedištu,“ izjavio je Dejvid Vord, generalni sekretar programa Global NCAP. „Oni znaju šta treba da urade da bi roditeljima bilo lakše: to je samo pitanje prioriteta. Indijske porodice koje kupuju ta vozila očekuju da njihova deca dobiju istu zaštitu kao i deca u drugim delovima sveta.“
Suzuki-Maruti Alto 800
Nije dobio nijednu zvezdicu za zaštitu odraslih putnika u vozilu, u testu sudara pri brzini od 64 km/h. Struktura vozila ocenjena je kao nestabilna, sa povećanim rizikom od nastanka teških povreda uz nemogućnost ugradnje vazdušnih jastuka.
Upotrebom dečijih sedišta koje preporučuje Suzuki-Maruti, Alto 800 je osvojio dve zvezdice u segmentu zaštite dece.
Alto 800 nije ispunio minimalne standarde bezbednosti UN u testu pri brzini od 56 km/h.
Tata Nano
Identična situacija je i kod ovog modela što se tiče bezbednosti odraslih putnika u vozilu, u testu sudara pri brzini od 64 km/h. Nažalost, vozilo nije dobilo nijednu zvezdicu za zaštitu dece jer nije bilo moguće postaviti dečija sedišta.
Nano nije ispunio ni minimalne standarde bezbednosti UN u testu pri brzini od 56 km/h.
Hyundai i10
Kao i prethodna dva modela i Hyundai i10 nije dobio nijednu zvezdicu za zaštitu odraslih putnika u vozilu, u testu sudara pri brzini od 64 km/h.
Upotrebom dečijih sedišta koje preporučuje Hyundai, model i10 osvojio je jednu zvezdicu u segmentu zaštite dece. Podaci očitani sa trogodišnje lutke ukazuju na visok nivo rizika od teških povreda.
I Hyundai i10 nije ispunio minimalne standarde bezbednosti UN u testu pri brzini od 56 km/h.
Ford Figo
Struktura ovog modela ocenjena je kao stabilna, ali su zbog nedostatka vazdušnih jastuka putnici bili posebno ugroženi pa je i Figo ostao bez i jedne zvezdice po kriterijumu zaštite odraslih putnika.
Upotrebom dečijih sedišta koje preporučuje Ford, ovaj model osvojio je dve zvezdice u segmentu zaštite dece.
Figo je ispunio minimalne standarde bezbednosti UN u testu pri brzini od 56 km/h, jer je izbegnut direktan udar u upravljač.
Volkswagen Polo
Volkswagen Polo bez vazdušnih jastuka takođe nije dobio nijednu zvezdicu u zaštiti odraslih putnika iako je struktura vozila ocenjena kao stabilna. Nedostatak vazdušnih jastuka direktno je povezan sa visokim rizikom od nastajanja teških povreda.
Sa dva vazdušna jastuka (kod vozača i suvozača), Volkswagen Polo postigao je ocenu od četiri zvezdice za zaštitu odraslih osoba u vozilu, u NCAP testu pri brzini od 64 km/h.
Upotrebom dečijih sedišta koje preporučuje Volkswagen, Polo je osvojio tri zvezdice u segmentu zaštite dece.
Bez zaštitnih jastuka, Polo nije uspeo da ispuni minimalne standarde bezbednosti UN u testu pri brzini od 56 km/h.
Program Global NCAP savetuje vozačima da pažljivo provere koju verziju Polo modela kupuju.
Više informacija na www.globalncap.org/