Istorijska revijalna trka u subotu oko Kalemegdana

Istorijska revijalna trka oko Kalemegdana biće održana u subotu od 16 časova, najavio je gradski menadžer Goran Vesić na konferenciji za novinare u Starom dvoru. Vesić je istakao da se u višesatnom programu očekuje nekoliko trka, dok će u glavnoj učestvovati oko 50 automobila, kao i da se ove godine obeležava 78 godina od trke „formule 1” koja je 3. septembra 1939. održana na Kalemegdanu.
Vesić je naglasio se ove godine obeležava 78 godina od održavanja prve trke „formule 1” u našem gradu,  što znači da ćemo za dve godine imati jubilej, do kada se, kako je rekao, nada da će trka biti u zvaničnom kalendaru Svetske automobilske federacije kada su trke klasika u pitanju.
– Beograd ima puno tradicija, a jedna od lepih je trka „formule 1” održana 3. septembra 1939. godine. Trka iz 1939. godine je jedina trka održana u vreme Drugog svetskog rata i jedina trka „formule 1” održana na teritoriji Beograda. Želim da  zahvalim svima koji su, zajedno sa nama iz Skupštine grada, učestvovali tokom minule dve godine u obnovi ove trke – rekao je Vesić.
Prema njegovim rečima, prošle godine trka je bila revijalna, dok će ove godine osim starih automobila, oldtajmera, publika moći da vidi i nove trkačke automobile. Trci održanoj 3. septembra 1939. godine, naveo je Vesić, prisustvovalo je čak 75.000 ljudi, u vreme kada je Beograd imao 250.000 stanovnika.
– To najbolje pokazuje koliko je to bio važan događaj u predratnom Beogradu i koliko je privukao pažnju ljudi iz Beograda i inostranstva. Pozivamo Beograđane da u subotu dođu na Kalemegdan, a posebno nam je drago što je staza gotovo identična onoj iz 1939. godine. Kada trka bude ušla u zvanični kalendar FIA, turisti će dobiti još jedan dobar razlog da posete prestonicu Srbije. Sve to je odličan razlog da Beograđani budu na Kalemegdanu u subotu, da se na jedan lep način podsete vremena koja su prošla – istakao je gradski menadžer.
On je podsetio da je turizam najbrže rastuća privredna grana u Beogradu, zbog čega grad mora da ima veliki broj manifestacija koje se tiču koncertnog, kongresnog, sportskog i zdravstvenog turizma.
– Osim velikih sportskih događaja, poput finalnog turnira Evrolige koji će biti održan u Beogradu krajem maja sledeće godine ili svetskih i evropskih prvenstava, postoje i manji događaji koji takođe privlače veliki broj ljudi. Automobilske trke su same po sebi važne, imaju svoju publiku i verujem da ćemo organizacijom ove trke ostvariti cilj – privući još ljudi koji će boraviti u Beogradu i trošiti svoj novac. Tako će aktivnosti AMSS-a i Grada Beograda biti deo turističke ponude Beograda. Trka oko Kalemegdana je nešto što ima samo Beograd i moramo da razvijamo takve potencijale – rekao je Vesić.
Gradski menadžer je izrazio nadu da će se u narednom periodu pronaći lokacija za Muzej automobila, na čemu grad uveliko radi sa republikom.
– Verujem da ćemo sa novom lokacijom moći da još više približimo stare automobile današnjim generacijama. Prošle nedelje je održana Trka oko Ušća, a ove  smo obnovili kompletan kolovozni zastor za trku prema Avali. Osim toga, postoji mogućnost da Beograd dobije organizaciju Evropskog prvenstva, što bi značilo sigurno još desetak hiljada ljudi koji bi bili gosti Beograda. Mislim da Grad Beograd i ljudi koji se bave automobilizmom mogu da kažu da su prethodne godine bile zaista uspešne i da možemo da kažemo da se u prethodnom periodu ovo nije dešavalo – naglasio je Vesić.
On je zahvalio generalnom sekretaru Auto-moto saveza Srbije Predragu Đurđevu, direktoru Muzeja automobila Bratislavu Petkoviću, bez čijih vozila trka takođe ne bi bila moguća, predsedniku Sportskog auto-saveza Srbije Staniši Lazarcu, kao i svima drugim koji su doprineli obnovi trke.
Osnivač Muzeja automobila Bratislav Petković rekao je da Beograd ima tradiciju kada je brdska trka u pitanju i podsetio da je kada je tridesetih godina pravljen hotel na Avali, napravljen i put u tom delu.

– Najveći potencijal je trka oko Kalemegdana jer ima stazu koja je identična kao 1939. godine, i to Beograd treba da iskoristi. Beograd se prošle godine uključio u organizaciju ovog događaja, a mi smo to i ranije amaterski radili – naveo je Petković i dodao da je u planu da na osamdesetogodišnjicu postojanja trke, Auto-union i Muzej u Ingolštatu pošalju svoja vozila.
On je naveo da je rekord u auto-trkama dugo držala kraljica Marija Karađorđević, koja je bila prva žena reli vozač. Prosečna brzina 1939. godine bila je gotovo 150 kilometara na sat i tada se na pravcu pored Kule Nebojša vozilo više od 200 na sat, naveo je on i dodao da je to bilo zlatno doba automobilizma, kada su trke trajale po šest sati.
Generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije Predrag Đurđev rekao je da je ideja oživljavanja legendarne trke oko Kalemegdana odlična prilika da se ožive minula vremena, kao i da je dečija karting trka znak da se radujemo budućnosti i nadamo vrhunskim sportistima u ovoj oblasti.
Predsednik Sportskog auto-karting saveza Srbije Staniša Lazarac zahvalio je Gradu Beogradu na svemu što je učinio da sportski automobilizam vrati na ,,prave staze”. On je istakao važnost automobilizma za razvoj turizma i dodao da ovaj savez i grad imaju zajednički cilj. Ove godine slavimo 50. rođendan, od 22. do 24. septembra odražaće 50. Srbija reli, to je duga tradicija, koju premašuju jedino dve zemlje u Evropi.

INFO I POMOĆ: 1987